joi, 1 martie 2018

پولیپ بینی


پولیپ های بینی توده های خوش خیم بینی میباشند که به رنگ زرد کم رنگ یا خاکستری – ابی شبیه خوشه های انگور هستند. پولیپ در حقیقت رشد بیشتر از حد مخاط داخل بینی است که معمولا در پاسخ به مواجهه با آلرژن ها یا همان مواد حساسیت زا ایجاد می شود و فضای داخل بینی را اشغال می کنند. بدلیل کاهش فضای داخل حفره بینی جریان هوا داخل بینی با مقاومت روبرو می شود و فرد احساس گرفتگی بینی می نماید . این پولیپ ها معمولا فضای داخل بینی و سینوس ها را اشغال می کنند و فرد علاوه بر گرفتگی بینی دچار کاهش حس بویایی احساس سردرد پری و فشار در صورت وخلط پشت حلق می باشد .
علائم و نشانه های پولیپ بینی

پولیپ های کوچک بینی، علامتی ندارند. هرچه این پولیپ ها بزرگ تر شوند، علائم آشکارتر می گردد.
ممکن است این علائم مربوط به سینوزیت مزمن باشد و پولیپ بینی وجود نداشته باشد.

علائم شایع عبارتند از:
- آبریزش بینی
- گرفتگی مداوم بینی
- آبریزش از قسمت عقب بینی
- کاهش و یا از دست دادن حس بویایی
- از دست دادن حس چشایی
- درد صورت و سردرد
- درد دندان های بالایی
- احساس فشار در بالای پیشانی و صورت
- خرناس کردن
- خارش اطراف چشم ها

هر گونه شرایطی که باعث بدتر شدن التهاب مزمن در راه هوایی و یا سینوس ها گردد از قبیل عفونت ها و یا آلرژی ها، باعث پیشرفت پولیپ بینی می گردد
علل پولیپ بینی


دانشمندان هنوز علت ایجاد پولیپ بینی را به طور کامل نمی دانند. هنگام داشتن پولیپ، التهاب در غشای مخاطی بینی و سینوس ها بوجود می آید.
برخی شواهد نشان داده که افراد مبتلا به پولیپ بینی، دارای پاسخ های ایمنی متفاوت هستند و مواد شیمیایی مختلفی در غشای مخاطی بینی نسبت به افراد بدون پولیپ بینی دارند.

پولیپ بینی ممکن است در هر جایی از سینوس ها و یا راه های هوایی تشکیل شود، اما اغلب آنها در نزدیک چشم ها، بینی و استخوان های چانه قرار دارند.
درمان پولیپ بینی

چنانچه پولیپ ایجاد شد و اندازه آن به حدی رسید که باعث انسداد بینی گردید لازم است با عمل جراحی برداشته شود و از جراحی آندوسکوپیک بینی استفاده می شود. که درحین آن با استفاده از لنزهای مخصوص وابزار خاص پولیپ های داخل بینی تراشیده شده و خارج می شود . از آنجائیکه معمولا خاستگاه و منشاء پولیپ از داخل سینوسها است ، اگر فقط پولیپ بینی خارج شود احتمال عود آن بیشتر از وقتی است که علاوه بر خارج کردن پولیپ ، با آندوسکوپ داخل سینوسها نیز از وجود پولیپ تخلیه شود. در هر صورت احتمال عود پولیپ بعد از عمل جراحی وجود دارد البته درمان ضدآلرژی برای به تعویق انداختن پیدایش پولیپ و یا کاستن از سرعت رشد آن موثر است. همچنین انجام آندوسکوپی بینی و سینوسها به همراه جراحی زیبایی بینی امکان پذیر می باشد.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu